vrijdag 13 april 2007

Verslag interviews

Vandaag heb ik kort gesproken met de schooldirecteur en de ICT-coördinator over het gebruik van het smartboard.

De school heeft de beschikking over 2 vaste en 1 verplaatsbaar smartboard (merk?/software?). Na de goede ervaringen het afgelopen jaar bestaat de wens om er meer aan te schaffen.

In de schoolgids wordt benadrukt dat het digitale schoolbord het krijtjesbord vervangt en ongekende mogelijkheden biedt op het gebied van beeld, geluid, internet, school tv, video en dvd. De school is de eerste school binnen de vereniging en vervult dus een pilotfunctie.

De directeur bevestigt de goede ervaringen en de visie zoals beschreven in de schoolgids. Juni 2006 zijn de smartborden geïntroduceerd en met name door de ondersteuning van de ICT coordinator en de 2 leerkrachten in gebruik genomen. Is er een projectgroep opgericht met doelstellingen en ondersteuning van ICT leveranciers?

Als bijkomend voordeel van het smartbord wordt nog genoemd het feit dat het veel schoner in de klas is vanwege het ontbreken van krijtjes.
De door de directeur genoemde verbeterpunten liggen op het vlak van ontwikkeling van lesmateriaal en archivering.

In groep 3 hangt er een beamer aan het plafond en is het smartboard voor in de klas gemonteerd. Praktisch probleem vormt het trillen van de beamer en het verschuiven ervan als de deur hard dicht wordt geslagen.

De leerkracht is erg enthousiast over het smartbord, het biedt de mogelijkheid om filmpjes van internet te laten zien, leuke extra dingen te doen bij verjaardagen en bijv. ook het bordwerk van leerlingen uit te printen. Als een groot voordeel wordt gezien de mogelijkheid om bordwerk van de dagen ervoor terug te halen en de kinderen weer de les in herinnering te brengen. De kinderen die vorig jaar 2 maanden het smartbord in de klas hadden moesten in groep 4 weer een stap terug doen naar het traditionele krijtjesbord, zij vonden dit erg jammer!

Terwijl ik achter in de klas zit wordt er een taalles op het scherm geroepen. Het scherm bestaat uit een invuloefening die gescand is uit het boek. Op het smartboard wordt met de speciale pen het antwoord op de juiste plek geschreven. Een groot voordeel die ik zie is dat de LK voor kan doen hoe de oefening dient te worden uitgevoerd. Vaak moet dit verbaal worden uitgelegd of in het boek worden aangewezen, dit word nogal eens door kinderen gemist of niet begrepen. Zeker voor NT2 leerlingen zou dit waardevol zijn! Zijn er misschien nadelige effecten op de schrijfvaardigheid van de kinderen doordat de lk minder schrijft op het bord?

De oefeningen zijn van te voren klaargemaakt (de avond ervoor) en zijn met de klik van de muis oproepbaar. Werkend met een krijtbord betekent dit vaak tussen de lessen door of vooraf de zinnen op het bord schrijven. Dit betekent meer rust voor de LK tijdens de les. Natuurlijk zijn de lessen volgend jaar weer bruikbaar. Mits goed gearchiveerd natuurlijk.

De LK slaat de lessen in een mappenstructuur op per vak en per les. Links naar filmpjes op internet of andere bronnen worden niet gestructureerd opgeslagen.

Een aardig praktijkvoorbeeld uit groep 3: Als er een aantal moeilijke woorden worden uitgelegd door de LK, is het woord 'buitelen' aan de beurt. Dit is niet zo makkelijk voor te doen in de klas en de lk legt het verbaal uit. 1 van de kinderen steekt z'n vinger op en zegt: "misschien is er een filmpje van..."

De LK noemt een praktisch ICT probleem als ik vraag naar mogelijke verbeteringen. Nl. de rechten op de privé en groepsmappen zijn gescheiden zodat de LK veel moet overkopiëren via de USB stick van de ene naar de andere omgeving.

In groep 7 maak ik een les verkeer mee waar gebruik gemaakt wordt van een interactieve CD-rom met beeldmateriaal en multiple choice vragen. Omdat het smartboard voorzien is van een goede geluidsinstallatie zijn de vragen goed hoorbaar. Dit is een belangrijk voordeel tov de laptop met een beamer. Ik merk dat de betrokkenheid van de kinderen hoog is, wellicht ook omdat het een uitdaging is om zoveel mogelijk multiple choice vragen goed te hebben. De lk inventariseert de antwoorden en voert vervolgens zelf het antwoord in dat het meest is gekozen. Een draadloos toetsenbord en een muis (gyroscoop) kan hier de mogelijkheid geven om eenvoudig de kinderen de invoer te laten doen (zie deze youtube video op de blog).

In tegenstelling tot de lk in groep 3 worden de oefeningen in Word uitgewerkt. Dit betekent minder opslag, mogelijkheid tot zoeken en flexibeler kunnen werken op het scherm. Het kost wel wat meer tijd in de voorbereiding van de les.

Als ik als laatste nog kort met de ICT coordinator spreek geeft zij duidelijk aan dat de smartboard lessen altijd kerndoel en lesdoel georienteerd dienen te zijn. Er moet gewaakt worden voor een overload aan multimediale content.

de vragen die bij me opkomen tijdens deze bezoeken:
- zijn er afspraken rondom archivering van lesmateriaal?
- wat zijn de bronnen voor digitaal lesmateriaal
- hoeveel extra voorbereidingstijd is men kwijt?
- hoe ervaren de kinderen het gebruik van het smartboard?
- wat zijn de extra kosten (lampen, onderhoud, opslag,licenties)
- hoe is de ondersteuning van de nieuwe hard- en software geregeld?
- in hoeverre is de ict-infrastructuur aangepast aan het gebruik van de smartborden?
- wat maakt een smartboard les een goede les? Zou ik een kijkwijzer kunnen ontwikkelen?

Geen opmerkingen: