maandag 23 april 2007

Het moet vooral leuk zijn ?

Vandaag las ik in de volkskrant het volgende:

Basisonderwijs presteert ondermaats

Het basisonderwijs faalt op bijna alle vakgebieden. Kinderen leren in vrijwel geen enkel vak wat ze volgens deskundigen zouden moeten leren. Dat blijkt uit een analyse van twintig jaar Periodieke Peilingen van het Onderwijsniveau, PPON.

Bron: www.volkskrant.nl

Wat mij hierin trof was de laatste zin, de analyse van Paul van Dam (de onderzoeker en voormalig hoofd van afd. BO van Cito). Hij denkt te weten waarom het onderwijs achterblijft: ‘Het onderwijs moet vooral leuk zijn. Natuurlijk worden leuke dingen gedaan en die zijn vaak ook erg nuttig, maar er moet ook heel vervelend worden herhaald, in de kop gestampt en getoetst. En dat gebeurt bijna nergens.’

Een mogelijke valkuil bij gebruik van het smartboard heeft denk ik betrekking op bovenstaande analyse. Leuke filmpjes, interactieve spelletjes, animaties moeten altijd in dienst staan van de doelen van de les, c.q. de kerndoelen. Ik heb het idee dat we hier een belangrijke kwaliteitskenmerk te pakken hebben. Er moet worden gewaakt voor al te veel visueel en interactief geweld. Een veelgehoorde uitspraak in het bedrijfsleven "Minder is Meer" zou hier goed passen !

Geen opmerkingen: