Let op: als u dat makkelijker vindt kunt u de de volgende tekst ook beluisteren, klik op deze link.
Leerlingen die luisteren naar een op een computer voorgelezen boek met bewegende beelden, vergroten hun woordenschat tot wel zes woorden per dag. Hiermee bewijzen de zogenaamde interactieve Levende Boeken hun waarde tegenover de ouderwetse juf-leest-voor-methode waarbij kinderen tot drie woorden per dag leren.
Onderzoeksbureau Sardes heeft onderzocht of Levende Boeken een geschikt middel zijn om taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.
Het volledige onderzoek is terug te vinden de website van ictopschool.

Bekijk de website voor meer voorbeelden.
BLD: Ben benieuwd naar de achterliggende redenen van dit verhoogde rendement. Mogelijke redenen die ik kan bedenken: aantrekkelijke visuele ondersteuning van het gesproken woord, het kunnen herhalen van het verhaal, het op eigen tempo kunnen lezen, plaatjes zijn veel duidelijke zichtbaar, aansluiting bij actuele media (TV), voorleeskwaliteiten van de leerkracht.....
3 opmerkingen:
BLD: Onderzoek naar de achterliggende redenen levert waarschijnlijk een aantal kwaliteitseisen voor smartboardlessen.
Geluid en beweging is kenmerkend voor de prentenboeken. Met de beweging en het geluid wordt het verhaal veel duidelijker voor het kind gemaakt. Op bepaalde momenten wordt dit ingezet om kinderen het verhaal of het woord veel beter kan begrijpen. Kijk maar eens naar het filmpje "Educatieve waarde" bij onderwijs op de site van levende boeken.
p.s. jammer dat ik dit filmpje hier niet kan invoegen!
Levende boeken zijn ook leuk om te gebruiken bij je Engelse les.
Zie http://www.kajrietberg.nl/?p=152
Een reactie posten