woensdag 23 mei 2007

In Praktijk: powerpoint + smartboard

Gisteren in de klas had ik een opdrachtje uitgewerkt waarbij de kinderen uit de klas voor het bord een "zet het op de juiste plek" oefening moesten doen.

Met hun vinger (als muis gebruikend) moesten de plaatjes onder de juiste rubriek worden gezet. Met smartrecorder (meegeleverd als Smarttool bij het Smartboard) heb ik een filmpje gemaakt die dit principe laat zien. Klik hier voor het filmpje.


Helaas was het lastig om met het smartboard de plaatjes te verslepen. Als je te hard drukte of niet snel genoeg begon met slepen dan werd dat geïnterpreteerd als een dubbelklik !
En een dubbelklik in edit mode van powerpoint opent het eigenschappenmenu van het object, zeer storend.
Later, nadat de laptop, beamer en smartboard opnieuw waren opgestart (dé meest gebruikte Windows remedie), had ik dit probleem in veel mindere mate. Ik heb nog geen idee hoe dit komt.

Ik heb wel gemerkt dat het gebruik van je vinger als preciesie aanwijzer op het smartboard niet echt ideaal is, ik vraag me af of er een alternatief is (bijv. een pen als aanwijzer gebruiker).

Als klassikale interactieve verwerking van de instructie vind ik deze vorm een goed middel om de kinderen te laten verwoorden wat zij hebben opgepikt van de theorie. De andere kinderen kunnen reageren en zo ontstaat er een verwerkingsproces en kunnen de kinderen van elkaar leren.

1 opmerking:

Dirk zei

Leuk idee zo! Nu kan ik wel opmerken dat er heel veel verschil zit in de gebruiksvriendelijkeheid en kwaliteit van smartboards . Dit kan dus zeker de les beïnvloeden. Hoor soms wel van meerdere collega's dat een vinger beter werkt dan de pointer, blijft opmerkelijk!